~ Bio ~

Flair

Ensemble FLAIR

Ensemble FLAIR spatřil světlo muzikantského světa na podzim roku 2014.
FLAIR pod uměleckým vedením Jana Rokyty bourá hranice hudebních žánrů a zemí! V tvorbě FLAIRu se snoubí kreativní synergie, výrazný autorský rukopis, osobitost, která se neztratí ani v konkurenci světové world music.

Hudební kompozice uměleckého vedoucího FLAIRu vedou k dobře znějícímu a zpívajícímu souboru, který svým nástrojovým obsazením a přítomností sólové zpěvačky odkazuje na moravskou lidovou tradici. Právě z ní všichni členové FLAIRu vzešli, na Moravě se narodili, žijí a zde také naplňují svět hudbou a zpěvem.

Textovou inspirací FLAIRu je poetika básníků Petra Bezruče, Josefa Kainara, Josefa Kaluse a stále častěji také flairovské zpěvačky Kláry Blažkové.

FLAIR je dvojnásobným absolutním vítězem mezinárodní rozhlasové soutěže "Grand Prix Svetozára Stračinu" 2015 a 2021 za nahrávky „Ej, lásko, lásko“ a „Beskydský chameleon“. Všechna alba, na kterých se FLAIR od svého vzniku podílel, vydal u brněnského Indi...více

Ensemble FLAIR spatřil světlo muzikantského světa na podzim roku 2014.
FLAIR pod uměleckým vedením Jana Rokyty bourá hranice hudebních žánrů a zemí! V tvorbě FLAIRu se snoubí kreativní synergie, výrazný autorský rukopis, osobitost, která se neztratí ani v konkurenci světové world music.

Hudební kompozice uměleckého vedoucího FLAIRu vedou k dobře znějícímu a zpívajícímu souboru, který svým nástrojovým obsazením a přítomností sólové zpěvačky odkazuje na moravskou lidovou tradici. Právě z ní všichni členové FLAIRu vzešli, na Moravě se narodili, žijí a zde také naplňují svět hudbou a zpěvem.

Textovou inspirací FLAIRu je poetika básníků Petra Bezruče, Josefa Kainara, Josefa Kaluse a stále častěji také flairovské zpěvačky Kláry Blažkové.

FLAIR je dvojnásobným absolutním vítězem mezinárodní rozhlasové soutěže "Grand Prix Svetozára Stračinu" 2015 a 2021 za nahrávky „Ej, lásko, lásko“ a „Beskydský chameleon“. Všechna alba, na kterých se FLAIR od svého vzniku podílel, vydal u brněnského Indies Happy Trails.

FLAIR spolupracuje se světoznámou českou operní sopranistkou Martinou Jankovou, slavným českým pianistou Ivem Kahánkem, českými herci Alfredem Strejčkem a Tomášem Jirmanem i s předními folklorními zpěváky a tělesy.

V roce 2016 se FLAIR velkou mírou podílel na profilovém albu své sólistky Kláry Blažkové pod názvem "V klíně rodných hor". V rámci 2. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu MUSICA PURA spolupracoval FLAIR s operní zpěvačkou Martinou Jankovou a klavíristou Ivem Kahánkem na rozhlasové a televizní nahrávce koncertu "Písňové studánky Leoše Janáčka" (ČT art: Janková zpívá Janáčka).

V letech 2017 a 2018 FLAIR nastudoval program postních a velikonočních písní, který byl v roce 2019 publikován na albu "Hudba pravdy". V témže roce se FLAIR zásadní měrou podílel na profilovém albu pěvecké skupiny BLAženky "Prvý raz!" s lidovými nápěvy z Valašska a slovenských folklorních regionů.

V roce 2020-2021 byl FLAIR přizván k realizaci dokumentu České televize o zhudebněných textech českých básníků a participoval na rozhlasové nahrávce moravských lidových balad. V září 2020 vyšlo druhé profilové album FLAIRu pod názvem "Kapka ke kapce", díky němuž si vysloužili nominaci v kulturních Cenách Jantar v kategorii Kapela roku. Ve spolupráci s Janáčkovým komorním orchestrem s uměleckým vedoucím a houslistou Jakubem Černohorským vznikla a světovou premiéru zažila čtyřdílná skladba Jana Rokyty s názvem "Valašské sonety", která byla uvedena 10. října 2020 na Lednicko-valtickém festivalu v Mikulově.

skrýt detail

~ Představení členů ~

JAN ROKYTA (1969)

JAN ROKYTA (1969)

cimbál - umělecký vedoucí

studoval hru na cimbál u Ludmily Dadákové na Konzervatóriu v Bratislavě a hru na zobcovou flétnu u Waltera van Hauweho a Paula Leenhoutse na Sweelinck-Conservatoriu v Amsterdamu. Svou kariéru zahájil v Cimbálové muzice TECHNIK Ostrava, založené v roce 1958 jeho otcem Janem Rokytou seniorem. Mimo Technik byl v období 1988-1992 stálým hostem BROLNu a OĽUNu a spolupracoval tak se spičkovými osobnostmi moravské a slovenské lidové hudby, jakými byli a jsou Jindřich Hovorka, Miroslav Dudík a Štefan Molota.

V oblasti soudobé vážné hudby spolupracoval Jan Rokyta se Symfonickým orchestrem bratislavského rozhlasu a později v Nizozemí s ASKO-Schönberg ensemble, Nederlands Blazers ensemble, Het Nieuw ensemble, Concertgebouworkest či Rozhlasovou komorní filharmonií. V poslední době je rovněž častým hostem symfonických a komorních orchestrů v Německu a Rakousku jako např. Österreichisches Ensemble für Neue Musik, Klangforum a Radio-Symfonieorchester Südwestrundfunk Stuttgart.

V oblasti světového folkloru získal Jan Rokyta bohaté zkušenosti v orchestru MEZINÁRO...více

cimbál - umělecký vedoucí

studoval hru na cimbál u Ludmily Dadákové na Konzervatóriu v Bratislavě a hru na zobcovou flétnu u Waltera van Hauweho a Paula Leenhoutse na Sweelinck-Conservatoriu v Amsterdamu. Svou kariéru zahájil v Cimbálové muzice TECHNIK Ostrava, založené v roce 1958 jeho otcem Janem Rokytou seniorem. Mimo Technik byl v období 1988-1992 stálým hostem BROLNu a OĽUNu a spolupracoval tak se spičkovými osobnostmi moravské a slovenské lidové hudby, jakými byli a jsou Jindřich Hovorka, Miroslav Dudík a Štefan Molota.

V oblasti soudobé vážné hudby spolupracoval Jan Rokyta se Symfonickým orchestrem bratislavského rozhlasu a později v Nizozemí s ASKO-Schönberg ensemble, Nederlands Blazers ensemble, Het Nieuw ensemble, Concertgebouworkest či Rozhlasovou komorní filharmonií. V poslední době je rovněž častým hostem symfonických a komorních orchestrů v Německu a Rakousku jako např. Österreichisches Ensemble für Neue Musik, Klangforum a Radio-Symfonieorchester Südwestrundfunk Stuttgart.

V oblasti světového folkloru získal Jan Rokyta bohaté zkušenosti v orchestru MEZINÁRODNÍHO FOLKLORNÍHO DIVADLA v Amsterdamu, kde působil v letech 1995-2002 jako instrumentální sólista a hudební realizátor a v sezoně 2007-2008 jako hudební ředitel tohoto tělesa. Spolupráce se židovskou zpěvačkou Shurou Lipovsky byla v roce 2004 korunována účastí na Mezinárodních festivalech židovské hudby v Krakově, Weimaru a Amsterdamu.

Spolu s Liselotte Rokyta tvoří Jan Rokyta netradiční nástrojové spojení Panovy flétny a cimbálu. Jejich koncertní program obsahuje jak folklorní hudbu východní Evropy, tak i transkripce a původní skladby pro Panovu flétnu a cimbál.

Jan Rokyta působil v letech 2010-2022 jako externí hudební redaktor Českého rozhlasu, pro jehož ostravskou regionální stanici připravoval folklorní pořady "Zazpívejte si s námi" a "Píseň domova". Zároveň byl dramaturgem, producentem a moderátorem pravidelného koncertního cyklu "Zpěvem k srdci", ve kterém dával hudební slovo špičkovým folklorním i nadžánrovým souborům a sólistům z České republiky i ze zahraničí.

Jan Rokyta je rovněž uměleckým ředitelem Mezinárodního folklorního festivalu MUSICA PURA, jehož první ročník uzřel světlo světa v roce 2015. Festival se koná každoročně v Ostravě a na vysoké úrovni přináší posluchačům hudební kreace, které se jakýmkoliv způsobem dotýkají lidového umění. 

Paralelně s kariérou profesionálního hudebníka se Jan Rokyta začal věnovat profesionálně i vínu, a to studiem na Nizozemské Vinné Akademii v letech 2003-2004. Po absolvování této instituce se stal diplomovaným „Vinologem“ a od roku 2006 se dále vzdělával u britské organizace WINE AND SPIRIT EDUCATION TRUST, kde v roce 2009 ukončil studium čtvrtého stupně „Diploma Course“ a stal se tak řádným členem této organizace (AIWS - Associated Member Institue Wine and Spirit). V roce 2010 získal v německém Geisenheimu titul „Weinakademiker rakouské vinné akademie”, a to obhajobou diplomové práce o exportním potenciálu moravských vín. Jan Rokyta vyučuje od roku 2011 na Pražské Vinné Akademii (Prague Wine Academy) a je pětinásobným finalistou nizozemské degustační soutěže „Prix Pommery“. V roce 2009 se stal laureátem této soutěže a zárověň „Nizozemským Vinologem roku 2010“.

skrýt detail
KLÁRA BLAŽKOVÁ (1986)

KLÁRA BLAŽKOVÁ (1986)

zpěv

Od roku 2007 se profesionálně věnuje nadžánrové pěvecké interpretaci, v níž se prolíná klasický, jazzový, populární a world music žánr. 

V letech 2003-2005 působila jako sboristka a sólistka „early music“ projektů dirigenta Romana Válka (Czech Ensemble Baroque) s Canticum Camerale Zlín, barokního souboru Musica Florea a absolventů Letní školy barokní hudby pod vedením slovenského barokního houslisty Miloše Valenta.

Od roku 2005 se věnuje také interpretaci jazzu, je zpěvačkou hudební formace JazzHec & vocal. Rokem 2007 začala její spolupráce s Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů (BROLN) při Českém rozhlase, která trvala 15 let. Pěvecky spolupracovala s celou řadou regionálních kapel z Valašska, z Brna a Ostravy. V roce 2009 byla u založení dívčího pěveckého tělesa, které uzrálo a vyvinulo se v Pěveckou skupinu BLAženky, kterou Klára umělecky i organizačně vede a posouvá dál.

Na Masarykově univerzitě v Brně vystudovala dva magisterské obory: Management v kultuře a Etnologii.

Vedle zpěvu se pracovně věnuje oblasti kulturního mana...více

zpěv

Od roku 2007 se profesionálně věnuje nadžánrové pěvecké interpretaci, v níž se prolíná klasický, jazzový, populární a world music žánr. 

V letech 2003-2005 působila jako sboristka a sólistka „early music“ projektů dirigenta Romana Válka (Czech Ensemble Baroque) s Canticum Camerale Zlín, barokního souboru Musica Florea a absolventů Letní školy barokní hudby pod vedením slovenského barokního houslisty Miloše Valenta.

Od roku 2005 se věnuje také interpretaci jazzu, je zpěvačkou hudební formace JazzHec & vocal. Rokem 2007 začala její spolupráce s Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů (BROLN) při Českém rozhlase, která trvala 15 let. Pěvecky spolupracovala s celou řadou regionálních kapel z Valašska, z Brna a Ostravy. V roce 2009 byla u založení dívčího pěveckého tělesa, které uzrálo a vyvinulo se v Pěveckou skupinu BLAženky, kterou Klára umělecky i organizačně vede a posouvá dál.

Na Masarykově univerzitě v Brně vystudovala dva magisterské obory: Management v kultuře a Etnologii.

Vedle zpěvu se pracovně věnuje oblasti kulturního managementu, marketingu, reklamy, public relations, media relations a social media marketingu.

Od roku 2014 je učitelkou zpěvu a hlasovou lektorkou na volné noze. Zasedá také v porotách celostátních soutěží dětských pěveckých interpretů.

Od roku 2018 pedagogicky působí na ZUŠ Kostka (sólový zpěv) a coby hlasová lektorka a koučka úspěšně realizuje pěvecké dílny i vícedenní hlasové workshopy po celé České republice.

Lyrický, do tmava zabarvený mezzosoprán Kláry Blažkové je díky své verzatilnosti dobře využitelný v různých hudebních žánrech. Charakterizuje ji věrné procítění hudebního materiálu, neutuchající zájem o práci s detaily, jakož i neustálá snaha o věrnou stylovou interpretaci a pravdivost pěveckého projevu.

skrýt detail
PETR VALA (1990)

PETR VALA (1990)

housle

se narodil ve Valašském Meziříčí a pochazí z muzikantské rodiny: jeho otcem je známý rožnovský klarinetista Zdeněk Vala.

Po studiu houslí u Drahomíry Klimkové a Zity Vinklerové na ZUŠ Rožnov pod Radhoštěm absolvoval Petr jeden rok studia na rožnovské Střední škole informatiky, elektrotechniky a řemesel v oboru mechanik/elektronik. Z důvodu většího zájmu o housle však Petr studium technického směru opustil a uspěl v přijímacích zkouškách na Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži. Zde studoval v houslové třídě Mgr. Václava Křivánka. Studium na kroměřížské konzervatoři ukončil absolventskou zkouškou v roce 2013, po němž pokračoval na VŠMU v Bratislavě ve třídě Mgr. art. Roberta Marečka.

Petr úspěšně vychovává mladou generaci houslistů a houslistek při ZUŠ Rožnov pod Radhoštěm, kde vyučuje a vede také dětskou muzičku. Kromě Ensemblu FLAIR hraje Petr také ve své vlastní CM KOSÁR, kterou řídí z pozice primáše, hostuje s CM SOLÁŇ a dalšími.

LUKÁŠ ŠVAJDA (1989)

LUKÁŠ ŠVAJDA (1989)

kontrabas

Absolvoval základy hry na kontrabas ve třídě Jana Maliny na základních uměleckých školách ve Frenštátě pod Radhoštěm a v Rožnově pod Radhoštěm. Souběžně se studiem hry na kontrabas se věnoval i hře na příčnou flétnu v orchestru Junior Beskydská muzika pod vedením Zdeňka Valy. V roce 2008 zakončil maturitní zkouškou obor elektronické počítačové systémy, který studoval na Střední škole informatiky, elektrotechniky a řemesel v Rožnově pod Radhoštěm.

V letech 2008–2014 byl Lukáš studentem v kontrabasové třídě profesora Jana Krčka Janáčkovy konzervatoře a gymnázia v Ostravě, souběžně také studoval na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v Ostravě obor Matematika a hudební výchova. Od roku 2013 vyučoval hru na kontrabas na Lidové konzervatoři a múzické škole v Ostravě, od roku 2014 také na ZUŠ v Rožnově pod Radhoštěm.

V současné době je zaměstnán jako pedagog na soukromé SOŠ AHOL v Ostravě Vítkovicích. Lukáš působí v celé řadě cimbálových muzik, k nejvýznamnějším spolupracím patří účinkování s ostravskou Cimbálovou muzikou TECHNIK Jana Rokyty, s muzikou KOSÁR Petra Valy či s ...více

kontrabas

Absolvoval základy hry na kontrabas ve třídě Jana Maliny na základních uměleckých školách ve Frenštátě pod Radhoštěm a v Rožnově pod Radhoštěm. Souběžně se studiem hry na kontrabas se věnoval i hře na příčnou flétnu v orchestru Junior Beskydská muzika pod vedením Zdeňka Valy. V roce 2008 zakončil maturitní zkouškou obor elektronické počítačové systémy, který studoval na Střední škole informatiky, elektrotechniky a řemesel v Rožnově pod Radhoštěm.

V letech 2008–2014 byl Lukáš studentem v kontrabasové třídě profesora Jana Krčka Janáčkovy konzervatoře a gymnázia v Ostravě, souběžně také studoval na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v Ostravě obor Matematika a hudební výchova. Od roku 2013 vyučoval hru na kontrabas na Lidové konzervatoři a múzické škole v Ostravě, od roku 2014 také na ZUŠ v Rožnově pod Radhoštěm.

V současné době je zaměstnán jako pedagog na soukromé SOŠ AHOL v Ostravě Vítkovicích. Lukáš působí v celé řadě cimbálových muzik, k nejvýznamnějším spolupracím patří účinkování s ostravskou Cimbálovou muzikou TECHNIK Jana Rokyty, s muzikou KOSÁR Petra Valy či s frenštátskou cimbálovou muzikou RADEGAST. 

skrýt detail
JIŘÍ POSPĚCH (1988)

JIŘÍ POSPĚCH (1988)

viola

Své první hudební zkušenosti získával na Základní umělecké škole Leoše Janáčka v Havířově, kde se učil hře na housle a klavír (1994–2007). Od roku 1996 působil v havířovském folklorním souboru VONIČKA pod vedením Jiřího Slavíka. Již v roce 2007 založil (rovněž v Havířově) svou vlastní cimbálovou muziku JAGÁR, ve které působí dodnes jako umělecký vedoucí a primáš. V letech 2009–2013 studoval obor Muzikologie na Univerzitě Palackého v Olomouci a je absolventem olomoucké Konzervatoře Evangelické akademie (obor housle a viola).

Jirka má vlohy také organizační na poli kulturních a společenských akcí, které rozvíjel a rozvíjí nejen při pořádání vlastních folklorních akcí (Ne)ples, (Ne)fest a dalších, ale také pod hlavičkou Svatováclavského hudebního festivalu a nyní pod vlastní hudební a booking agenturou MUSICANT. 

Umělecky kromě Ensemblu FLAIR působí a spolupracuje na projektech Mariana Friedla a Jiřího Slavíka nebo hraje v beskydské kapele RukyNaDudy.