Klára Obručová: V klíně rodných hor (recenze CD)

30. srpen 2016

Této české zpěvačky jsem si poprvé všiml v minulém roce při poslechu alba “Od pramenů k moři” souboru Ensemble FLAIR, jehož je Klára Obručová členkou. Její hutný, intenzivní a emocionálně laděný hlas okamžitě zaujme.

Klára dokáže vyjádřit výrazně sonorní, ale zároveň i hravou, vábivou a emocionální polohu zpívání: hlas, který pulzuje mezi folklorním festivalem a nočním klubem. Doposud má Klára na svém kontě dvě sólová alba, nyní vychází její třetí CD pod názvem “V klíně rodných hor” s anglickým podtitulkem “In The Lap Of Mountain Homelands”. Zpěvačka zde - stejně jako její domovská kapela – zvěčnila celou řadu moravských a slezských tradičních písní, jakož i díla Leoše Janáčka a ruské písně. To vše je zvěčněno hlasem, který zní tak božsky, že by s úspěchem dokázal poeticky opěvovat i ingredience burákové pomazánky :-) Hudební doprovody jsou minimálně na stejně výborné úrovni, tu v rukách Ensemble FLAIR, tu zase hudebními nástroji Cimbálové muziky KOTÁR, Brněnského rozhlasového orchestru lidových nástrojů a dívčího sboru KOTÁR. To vše se děje nenapodobitelnými způsoby: od tichých lyrických momentů přes témbr smutku až po nálady skotačivosti Vás Klářin hlas vede různými kulturami a obdobími, přičemž muzika zní jednou vyloženě folklorně, jindy zase téměř klasicky a jazzově. Příznivci souborů Tara Fuki, Irén Lovász, Jiří Pavlica & Hradišťan, Romanyi Rota, Muzsikás, Iva Bittová, tedy muziky s typickým douškem vzlyku a skromného bohatství, by měli toto CD určitě slyšet. V pouhé třičtvrtihodince Vás totiž Klára sedmnácti písněmi doslova a do písmene přiková k posluchačskému křeslu.

Ik kom vorig jaar voor het eerst in aanraking met de Tsjechische zangeres door het album Od Pramenů K Moři van het Ensemble Flair waar ze deel van uitmaakt. Meteen valt haar intense, emotioneel geladen stem op. Ze kan krachtig, maar tevens speels, verleidelijk en emotioneel uit de hoek kan komen; een stem die van folklore festival naar nachtclub gaat. Inmiddels heeft ze ook al twee solo albums op haar naam staan. Nu verschijnt haar derde cd V Klíně Rodných Hor, met de Engelse ondertitel “In The Lap Of Mountain Homelands”. Net als haar moederband laat ze hier veel Moravische en Silezische traditionals horen en tevens werk van Leoš Janáček en Russische songs. Maar met een stem die zo hemels is als de hare, zou het bezingen van de ingrediënten van een pot pindakaas zelfs heerlijk klinken. Nu is de muzikale omlijsting hier minstens zo goed, die hier verzorgd wordt door het Ensemble Flair, de cimbalomgroep Kotár, BROLN (Brněnský Rozhlasový Orchestr Lidových Nástrojů, ofwel het Bruno Radio Orkest van Folk Instrumenten) en een dameskoor. Op weergaloze wijze, de ene keer uiterst ingetogen en droefgeestig en soms uitbundig, voert haar stem je langs verschillende culturen en tijden, waarbij de muziek de ene keer heel folkloristisch en op andere momenten bijna klassiek en jazzy is. Liefhebbers van onder andere Tara Fuki, Irén Lovász, Jiří Pavlica & Hradišťan, Romanyi Rota, Muzsikás, Iva Bittová en gewoonweg muziek met een snik en een bescheiden schater moeten dit zeker eens proberen. In drie kwartier weet ze je met haar 17 nummers compleet aan de grond te nagelen.

© Jan Willem Broek (Netherlands)

zpět na výpis recenzí